Version imprimable

Ressource documentaire

The Buddha’s Nirvana and Medieval Chinese Relic Deposits (en Français)


URL d'accès : http://www.canal-u.tv/canalu/producteurs/cerimes/d...

Droits : Droits réservés à l'éditeur et aux auteurs

Auteur(s) : Lee Sonya, EFEO Ecole Française d'Extrême Orient
30-04-2008

Description : The Buddha Sakymuni’s entry into nirvana was a moment of great significance in the history of Buddhism. Pictorial representations of this event began to gain prevalence in China in the sixth century and had remained a major subject in Chinese Buddhist art ever since. In this talk, Sonya Lee focuses on nirvana images especially made for underground pagoda crypts with Buddhist relics enshrined inside. From painted murals to decorations on reliquaries and freestanding sculptures, the many variations in which the motif appeared in relic deposits point to sophisticated uses of visual images to define the kind and symbolic values of the relics that they accompanied. Selected examples from the eighth to twelfth centuries are examined to better illuminate the material dimensions of relic worship as well as some fundamental changes that Buddhism underwent in its continued engagement in medieval Chinese society.
Mots-clés libres : art bouddhique, bouddhisme, Chine
TECHNIQUE

Type : image en mouvement
Format : video/x-flv


Source(s) : 
rtmp://streamer2.cerimes.fr/vod/canalu/videos/cerimes/sonyalee


Entrepôt d'origine : Canal-U - OAI Archive
Identifiant : oai:canal-u.fr:160756
Type de ressource : Ressource documentaire
Exporter au format XML

Ressource pédagogique

The Buddha’s Nirvana and Medieval Chinese Relic Deposits (en Français)


URL d'accès : http://www.canal-u.tv/canalu/producteurs/cerimes/d...
rtmp://streamer2.cerimes.fr/vod/canalu/videos/ceri...

Identifiant de la fiche : 160756
Schéma de la métadonnée : LOMv1.0, LOMFRv1.0

Droits : libre de droits, gratuit
Droits réservés à l'éditeur et aux auteurs

Auteur(s) : LEE SONYA
Éditeur(s) : EFEO Ecole Française d'Extrême Orient
30-04-2008

Description :  The Buddha Sakymuni’s entry into nirvana was a moment of great significance in the history of Buddhism. Pictorial representations of this event began to gain prevalence in China in the sixth century and had remained a major subject in Chinese Buddhist art ever since. In this talk, Sonya Lee focuses on nirvana images especially made for underground pagoda crypts with Buddhist relics enshrined inside. From painted murals to decorations on reliquaries and freestanding sculptures, the many variations in which the motif appeared in relic deposits point to sophisticated uses of visual images to define the kind and symbolic values of the relics that they accompanied. Selected examples from the eighth to twelfth centuries are examined to better illuminate the material dimensions of relic worship as well as some fundamental changes that Buddhism underwent in its continued engagement in medieval Chinese society.
Mots-clés libres : art bouddhique, bouddhisme, chine

Classification : Géographie et histoire > Histoire générale de l'Asie Extrême-Orient
Arts > Généralités - Arts
Indice(s) Dewey: Chine et territoires adjacents (951)
Les arts (700)


PEDAGOGIQUE

Type pédagogique : cours / présentation

Niveau : enseignement supérieur, licence



TECHNIQUE


Type de contenu : image en mouvement
Format : video/x-flv
Taille : 110.57 Mo
Durée d'exécution : 1 heure 15 minutes



RELATIONS


Cette ressource fait partie de :
  • Conférences de l'EFEO (Ecole Française d'Extrême Orient)



Entrepôt d'origine : Canal-U - OAI Archive
Identifiant : oai:canal-u.fr:160756
Type de ressource : Ressource pédagogique
Exporter au format XML