Version imprimable

Ressource documentaire

Prehistory of the Southern Appalachian uplands of Tennessee / Jay Franklin (en Anglais)


URL d'accès : http://www.canal-u.tv/canalu/producteurs/universit...

Droits : Droits réservés à l'éditeur et aux auteurs

Auteur(s) : FRANKLIN Jay, JIMENEZ Jean
Éditeur(s) : SCPAM Université Toulouse II-Le Mirail
09-10-2009

Description : Prehistory of the Southern Appalachian uplands of Tennessee. Jay FRANKLIN. In "La construction des territoires montagnards : exploitation des ressources et mobilité des pratiques", 2e International Workshop on archaeology of european mountain landscape, organisé par les laboratoires GEODE, FRAMESPA, GEOLAB et Chrono-Environnement. Université Toulouse 2-Le Mirail, 8-11 octobre 2009. [seconde journée] Upland and highland regions are often characterized as marginal zones occupied by peoples more out of necessity than preference. This characterization has its origins not in the archaeological record but rather in folk assumptions that are largely untested. I discuss 13 years of archaeological investigations in the Southern Appalachian uplands of Tennessee, USA, with particular focus on the Upper Cumberland Plateau. This research indicates that upland zones were not marginal zones at all, but rather vibrant regions with unique and complex cultural adaptations and historical trajectories. The Upper Cumberland Plateau landscape is dominated by rock shelters and caves. These geologic features are often thought of by scholars as special purpose site locations. However, my research indicates that rock shelter and caves in this region were used for many purposes by prehistoric peoples, including intensive and long term habitation. I demonstrate that rock shelters and caves on the Upper Cumberland Plateau were as much a part of the cultural landscape as the natural landscape. In fact, the two are intertwined. Traditional thinking suggests that these upland regions served as resource exploitation zones by peoples living in lowland areas, e. g. river valleys, during certain times of the year. However, my work strongly suggests that this is not the case. Certainly by at least 5000 years ago, the Upper Cumberland Plateau was occupied year-round by prehistoric peoples. This fact has important implications for traditional mobility pattern models suggesting movement between lowlands and uplands. My research suggests mobility patterns within the uplands themselves by peoples who lived here year round.
Mots-clés libres : Appalaches (plateau des Cumberland ; États-Unis), archéologie du paysage, économie préhistorique, habitat préhistorique
TECHNIQUE

Type : image en mouvement
Format : video/x-flv


Source(s) : 
rtmp://streamer2.cerimes.fr/vod/canalu/videos/utm/12-franklin


Entrepôt d'origine : Canal-U - OAI Archive
Identifiant : oai:canal-u.fr:197433
Type de ressource : Ressource documentaire
Exporter au format XML

Ressource pédagogique

(en Anglais)


URL d'accès : http://www.canal-u.tv/canalu/producteurs/universit...
rtmp://streamer2.cerimes.fr/vod/canalu/videos/utm/...

Identifiant de la fiche : 197433
Schéma de la métadonnée : LOMv1.0, LOMFRv1.0

Droits : libre de droits, gratuit
Droits réservés à l'éditeur et aux auteurs

Auteur(s) : FRANKLIN JAY
Éditeur(s) : Université Toulouse II-Le Mirail SCPAM, Jean JIMENEZ
09-10-2009

Mots-clés libres : Appalaches (plateau des Cumberland ; États-Unis), archéologie du paysage, économie préhistorique, habitat préhistorique

Classification : Géographie et histoire > Histoire du monde antique jusque vers 499
Indice(s) Dewey: Archéologie et préhistoire (930.1)


PEDAGOGIQUE

Type pédagogique : cours / présentation

Niveau : enseignement supérieur, master, doctorat



TECHNIQUE


Type de contenu : image en mouvement
Format : video/x-flv
Taille : 50.34 Mo
Durée d'exécution : 17 minutes 48 secondes



RELATIONS


Cette ressource fait partie de :
  • La construction des territoires montagnards : exploitation des ressources et mobilité des pratiques



Entrepôt d'origine : Canal-U - OAI Archive
Identifiant : oai:canal-u.fr:197433
Type de ressource : Ressource pédagogique
Exporter au format XML